În secolul XXI elevii își doresc un sistem de învățământ mai modern, din mai multe puncte de vedere. Discutând cu câțiva elevi din raionul Rezina, am aflat care sunt opiniile lor la acest subiect.
Tatiana Volojaninov, IP Gimnaziul Horodiște: În locul învățării centrate pe teorie și memorare, tinerii de azi și-ar dori o educație care să includă mai multe proiecte practice și experiențe reale. Acest tip de învățare poate stimula creativitatea, spiritul de echipă și aplicarea concretă a cunoștințelor dobândite.
Marius Donică, IP LT „Alexandru Cel Bun”, Rezina: Ca idee, ar fi binevenită modernizarea sistemului educațional în direcția personalizării educației. În locul unei curricule rigide, care impune aceleași subiecte și metode pentru toți elevii, sistemul ar trebui să permită personalizarea procesului de studii. De exemplu, la liceu să nu existe doar două profiluri, „uman” și „real”, ci mai multe, bazându-se pe sfere aparte, întrucât elevii să poată avea posibilitatea de a alege anumite discipline sau module care să fie în conformitate cu interesele și talentele lor. Astfel, cei pasionați de științe ar putea aprofunda aceste domenii, în timp ce alții ar putea explora arte, tehnologie, sau alte arii de interes.
Vitalina Chelmescu, IP LT „Ion Creangă”, Cuizăuca: Sistemul educațional ar trebui să interzică accesul cu telefoane mobile în școală și pentru comportamentul neadecvat să fie date pedepse. Dacă telefoanele mobile vor fi interzise definitiv la școală, elevii vor fi mult mai atenți la ore și mult mai mari succese vor avea.
Cristian Sîrbu, IP LT „Alexandru Cel Bun”, Rezina: Sistemul educațional școlar ar trebui adaptat după nevoile tinerilor, ar trebui să se facă un chestionar în care să fie întrebați despre necesitățile lor, ar trebui sa fie realizate materiale pe înțelesul tuturor tinerilor, adaptate la standarde europene, inclusiv săli de clasă moderne, cu echipamente interactive.
Ionela Bîrcă, IP LT „Ion Creangă”, Cuizăuca: Desigur, eu cred că sistemul educațional trebuie să tindă mereu spre această „modernizare”, esențială pentru elevii de astăzi. În primul rând, vreau sa abordez tema aplicării teoriei în practică, deoarece elevii au nevoie de a-și dezvolta abilitățile practice, care sa le fie utile în viața de zi cu zi. În caz contrar, tot ce e învățat doar la nivel de discuție este egal cu zero. De asemenea, ne-am dori să fie integrate în curricula școlară cursuri care să ne ajute să ne dezvoltăm gândirea critică, capacitatea de a rezolva anumite conflicte, abilitățile de colaborare și de comunicare.
Lilian Opincă, IP LT „Ion Creangă”, Cuizăuca: Elevii își doresc o școală mai modernă care să includă tehnologii avansată, precum tablete și calculatoare pentru fiecare, metode distractive de predare, care să facă lecțiile mai interesante și un mediu care să permită dezvoltarea creativității și colaborării, în locul metodelor tradiționale de învățare.