Ionela Mîțu este o tânără din satul Cuizăuca, activistă, voluntară, în trecut membră a Consiliului Raional al Tinerilor Rezina, participantă la programul Erasmus, care la moment își face studiile în Germania.
– Cum au fost anii tăi de școală la Cuizăuca, dragă Ionela?
– În școală, eram o elevă foarte activă și mereu dornică să mă implic în diverse activități de voluntariat. Îmi plăcea să caut noi oportunități, care să-mi permită să contribui la bunul mers al lucrurilor în comunitatea mea și să-mi dezvolt abilitățile. Rolul de lider mă atrăgea în mod special și de fiecare dată când aveam ocazia, mă implicam în tot ce puteam. În ceea ce privește învățatul, nu eram foarte entuziasmată și studiam mai mult pentru că trebuia, decât dintr-o reală pasiune pentru materiile școlare. Cu toate acestea, activitățile extracuriculare și studiul limbilor străine erau cele care mă fascinau cu adevărat. Acestea mi-au oferit oportunitatea de a învăța într-un mod mai interactiv și de a explora interesele mele dincolo de programul obișnuit de studii.
– În ce acțiuni de voluntariat ai fost implicată fiind elevă?
– Am fost implicată în numeroase activități de voluntariat în timpul anilor de școală și, deși nu îmi amintesc toate detaliile, câteva dintre cele mai importante experiențe includ: am fost membră a grupului ALEG, am participat la trei ediții ale proiectului Translegends și am avut rolul de Președinte al Consiliului Elevilor și al Consiliului Local al Tinerilor. Am fost activă în Wave Week Moldova, unde am învățat să scriu proiecte, ceea ce m-a ajutat să descopăr și să mă implic în și mai multe oportunități și am participat la Diamond Challenge. În plus, am fost implicată în diverse proiecte locale, precum târguri de caritate, acțiuni de salubrizare, cinema publică, amenajarea unui spațiu de odihnă și multe altele. În școală, mă înscriam cu entuziasm pentru orice activitate nouă, iar aceste experiențe mi-au oferit oportunități valoroase de învățare și dezvoltare într-un mod practic și colaborativ.
– Cum a fost activitatea ta în Consiliul Raional al Tinerilor?
– Activitatea mea în Consiliul Raional al Tinerilor a fost o experiență plină de învățăminte și provocări. Am avut ocazia să lucrez cu alți tineri entuziaști, toți veniți cu idei noi și inovative de dezvoltare. La început, totul mergea bine și simțeam că avem un impact real. Cu toate acestea, la un moment dat, ne-am confruntat cu obstacole din partea Administrației Publice Locale și a altor factori importanți care au stopat activitatea noastră. A fost un moment trist și frustrant, dar ne-a învățat o lecție valoroasă: că nu totul în viață se obține ușor și că trebuie să fim pregătiți pentru a face față provocărilor și a continua să luptăm pentru obiectivele noastre.
– Ce succes a urmat în urma acestei implicări?
– Datorită implicării mele în Consiliul Raional al Tinerilor, am avut ocazia să-l cunosc pe președintele Rețelei Naționale de Tineret, precum și întregul bord. Aceste conexiuni mi-au oferit diverse oportunități de dezvoltare, printre care și programul Erasmus+. Participarea în acest program mi-a permis să mă implic în proiecte internaționale și să învăț într-un context multicultural, ceea ce a contribuit semnificativ la creșterea mea personală și profesională.
– Care a fost prima ta interacțiune cu Erasmus?
– Am aflat despre programul Erasmus în decembrie 2022, când am participat la Conferința Tinerilor, care a avut loc la Chișinău. Acolo m-am familiarizat cu conceptul și oportunitățile oferite de Erasmus+. După conferință, am început să caut activ proiecte în care să pot să mă implic și eu, dorind să explorez mai mult și să contribui la proiecte internaționale. Prima oportunitate datorată programului Erasmus a fost călătoria mea în orașul Horezu din România, timp de 10 zile. În cadrul acestui proiect, am discutat despre teme precum reciclarea și sustenabilitatea și am colaborat cu persoane din Bulgaria și România care aveau interese similare. A fost o experiență valoroasă, care mi-a oferit nu doar noi cunoștințe și perspective asupra problemelor globale, dar și oportunitatea de a construi legături durabile într-un context internațional.
– Ce țări ai vizitat cu acest program și care erau scopurile?
– Datorită programului Erasmus, am avut privilegiul să călătoresc de două ori în România, unde am participat în proiecte axate pe reciclare, ciclism și promovarea unui stil de viață activ. Aceste experiențe au fost nu doar educaționale, ci și profund inspiratoare, oferindu-mi oportunitatea să învăț și să colaborez cu oameni din diverse țări precum Grecia, Austria, Spania, Bulgaria și Georgia. Întâlnirile mele cu persoane din aceste culturi diferite au adus o dimensiune nouă experienței mele, îmbogățindu-mi perspectiva și lăsându-mă să visez la viitoare aventuri internaționale și la noi oportunități de dezvoltare personală și profesională.
– Cum ai decis să pleci la studii în Germania ?
– Motivul pentru care am decis să plec în Germania după clasa a 12-a a fost determinat de dorința mea de a căuta noi oportunități și de a mă implica în experiențe diverse. După cum am menționat mai devreme, sunt o persoană activă, care nu stă prea mult într-un singur loc și caut mereu modalități de a aplica și de a participa. În căutarea acestor oportunități, am descoperit programul AuPair, care mi-a oferit posibilitatea să locuiesc timp de un an într-o familie germană de vorbitori nativi și să învăț limba germană. Înainte de plecare, am avut o perioadă de pregătire intensivă timp de câteva luni, pentru a fi pregătită să mă adaptez și să comunic eficient în noua mea comunitate.
– Cum a fost procesul de aplicare pentru programul de studii?
– Extrem de minuțios și complex. A durat aproximativ 6 luni și a implicat o serie de etape și proceduri riguroase. Am început prin traducerea și legalizarea tuturor documentelor și certificatelor mele academice. Apoi, am participat la cursuri intensive de pregătire și am susținut interviuri cu diverse universități pentru a fi acceptată în programul dorit. De asemenea, am avut examene de evaluare a cunoașterii limbilor germană și engleză, care au reprezentat o parte crucială a procesului de admitere. Procesul a fost extrem de provocator și solicitant, dar eu sunt o persoană care apreciază astfel de provocări. Am învățat multe lucruri noi și am avut oportunitatea de a-mi demonstra dedicarea și determinarea. În final, toate eforturile au meritat, iar acum mă aflu aici, în Zwickau, Germania, începându-mi călătoria ca studentă într-un mediu academic internațional și stimulant.
– Cum ai reușit să înveți limba germană?
– După ce am ajuns în Germania, am început imediat să particip la cursuri intensive de limba germană. Fiind înconjurată de vorbitori nativi în familia gazdă și având prieteni germani, am avut oportunitatea să practic limba zilnic, într-un mod autentic și natural. Această imersiune în limbă și cultură a fost crucială pentru progresul meu rapid în învățarea limbii germane. Am beneficiat nu doar de instrucțiunea formală din cadrul cursurilor, ci și de conversațiile informale și de interacțiunile zilnice care m-au ajutat să îmi îmbunătățesc abilitățile de vorbire, ascultare și înțelegere a limbii germane. La moment am nivelul B1.
– Cum ai făcut față greutăților da la început?
– La început, am întâmpinat diverse greutăți, în special din partea celor din societate, care erau critici și care considerau că am făcut o greșeală alegând să urmez acest drum. A fost un moment dificil, dar am reușit să fac față datorită sprijinului necondiționat al familiei mele. Mama și tata au fost cei care m-au susținut cel mai mult, atât financiar, cât și emoțional. Prezența lor constantă și încurajările lor m-au ajutat să depășesc îndoielile și să rămân concentrată pe obiectivele mele. Acest sprijin vital m-a motivat să continui să lupt pentru visul meu și să demonstrez că pot reuși în ciuda tuturor provocărilor și criticilor externe.
– Cum ai ales Universitatea la care sa aplici?
– Am fost acceptată la patru universități germane și alegerea uneia dintre ele a fost un proces atent gândit. Primul criteriu a fost specializarea; fiind pasionată de limbi străine, am dorit un program care să se alinieze cu acest interes. În al doilea rând, am luat în considerare locația universității. Am ales un oraș situat aproape de capitală, cunoscut ca un oraș al studenților, care oferă facilități și prețuri accesibile pentru studenți. Un alt factor decisiv a fost interacțiunea cu cadrele didactice. După ce am avut interviuri și am discutat cu profesorii, am evaluat atitudinea și deschiderea lor, ceea ce a influențat semnificativ decizia mea. În cele din urmă, am ales universitatea care mi-a oferit combinația ideală de specializare, locație și suport academic. La moment sunt la Universitatea Saxonă de Vest din Zwickau (Westsächsische Hochschule Zwickau), Facultatea de Limbi Străine și Administrare în Business.
– Ai parte de o bursă de studii?
– La momentul actual, nu beneficiez de o bursă studențească, însă am parte de alte facilități importante. De exemplu, nu trebuie să achit taxele de studiu deoarece am fost admisă la studii gratuit. În toamnă, plănuiesc să aplic pentru o bursă. Aici sistemul de acordare a burselor diferă puțin față de cel din Moldova, deoarece bursa este oferită pe baza reușitei la universitate, nu pe baza performanțelor din școală.
– Cum este o zi din viața unui student în Germania?
– Exact încă nu pot spune, dar am urmat două luni de pregătire online, care aveau loc de la 9 dimineața până la ora 13:00. Aici am avut ocazia să fac cunoștință cu profesorii de la universitate, cu obiectele care vor fi predate, cu mediul universitar și cu viitorii mei colegi. Aceste sesiuni de pregătire au fost concepute pentru a ne familiariza cu structura academică și pentru a ne pregăti moral și logistic pentru anul de studii ce urmează. Tot acest proces a fost extrem de util pentru a ne acomoda treptat cu cerințele și așteptările universitare, reducând astfel stresul și incertitudinile legate de începutul unui nou capitol în educația noastră. Studiile le voi începe oficial pe 1 septembrie, cu o încredere sporită datorită acestei perioade de pregătire.
– Care sunt principalele diferențe între sistemul educațional din Moldova și cel din Germania?
– Principalele diferențe între sistemul educațional din Moldova și cel din Germania sunt diverse, dar una dintre primele pe care le-am observat este nivelul de libertate acordat studenților. În Moldova, există adesea un cadru rigid în care elevii sunt impuși să urmeze standarde stricte, inclusiv în ceea ce privește corectitudinea gramaticală și respectarea regulilor academice. Pe de altă parte, în Germania, elevii beneficiază de o libertate mai mare sub toate aspectele educației. Ei au posibilitatea de a lua decizii în mod independent și sunt încurajați să-și exprime liber opiniile și să gestioneze propriul timp. Această libertate se referă și la aspectele fizice, cum ar fi posibilitatea de a mânca sau de a părăsi clasa în anumite condiții, atâta timp cât acest lucru nu deranjează pe alții. În Germania, această abordare poate contribui la dezvoltarea unei atitudini mai practice și critice față de învățare, în timp ce în Moldova există uneori o tendință de a respecta regulile strict din obligație, mai degrabă decât din dorință personală.
– Cum lupți cu dorul de casă?
– Prin diverse metode. Este complicat, iar cel mai mult îmi este dor de limba română, deoarece aici nu am persoane care o vorbesc. Pentru a face față, vorbesc des la telefon cu părinții și surorile mele, ceea ce mă ajută să mă simt mai aproape de ei. De asemenea, am început să gătesc multă mâncare tradițională, care îmi aduce aminte de casă și-mi oferă un sentiment de confort și familiaritate. Aceste activități mă ajută să gestionez mai bine dorul de casă și să rămân conectată cu rădăcinile mele.
– Ce planuri ai pe viitor?
– Planuri ambițioase. În timpul studiilor mele în Germania, intenționez să aplic la programe Erasmus și să particip în programe de schimb cultural în diverse țări, precum Turcia, Franța, Elveția, China și, posibil, SUA. Acest lucru este posibil datorită universității la care voi învăța și specializării mele, care îmi oferă această oportunitate extraordinară de a experimenta diverse culturi și perspective internaționale. După absolvirea universității, planul meu este să revin în Moldova și să îmi pun în aplicare cunoștințele și experiența acumulate. Vreau să activez ca tânăr specialist în domeniul meu de studiu, să contribui la dezvoltarea comunității mele și să fiu parte din schimbările pozitive în societate. Sunt determinată să folosesc educația și experiențele mele pentru a aduce beneficii semnificative acasă și pentru a contribui la progresul și prosperitatea Moldovei.
– Îți mulțumim că ai acceptat să răspunzi la întrebările noastre și îți dorim mult succes în continuare!