Jurnalism comunitar Reportaje

Lipsa transportului public – o problemă care persistă în comuna Mincenii de Jos. Ce spun localnicii și autoritățile

În comuna Mincenii de Jos, inclusiv satul Mincenii de Sus, accesul la transport public a devenit o problemă care își pune amprenta asupra vieții de zi cu zi. Locuitorii sunt nevoiți să parcurgă kilometri pe jos sau să găsească soluții costisitoare pentru a ajunge la drumurile principale și, mai departe, la orașele din apropiere. Singurele rute disponibile sunt cele care vin de la Lalova, cu destinațiile Chișinău și Rezina, însă acestea operează doar dimineața devreme.

Drumul principal Orhei-Rezina, care asigură conexiuni mai frecvente, se află la șapte kilometri distanță de satele comunei, ceea ce face deplasarea și mai dificilă. Deși această problemă este ridicată deseori în discuțiile cu autoritățile locale și chiar în campaniile electorale, soluțiile rămân doar la nivel de promisiuni. Între timp, locuitorii, fie că sunt tineri, fie vârstnici, se adaptează cum pot la această lipsă, dar mărturisesc că un transport regulat le-ar simplifica mult viața.

Eugenia Luchian, în vârstă de 57 de ani, explică faptul că lipsa unui transport regulat este o povară, mai ales pentru persoanele în vârstă. „Dacă ar fi transport, lumea s-ar organiza și ar merge mai des la oraș. Acum suntem nevoiți să apelăm la alți oameni cu mașina, dar asta costă. Nu e gratis”, spune Eugenia. Ea are nevoie de a merge la oraș în cele mai dese cazuri la spital, ca și majoritatea persoanelor din localitate. 

Ea își amintește că, în trecut, un microbuz care deservea ruta Lalova-Rezina trecea și prin satele lor. „Chiar dacă nu ne lua dimineața, la prânz ne aducea înapoi în sat. Era bine atunci, dar n-a durat mult, pentru că microbuzul era oprit zilnic de poliție”. Eugenia este de părere că un transport regulat, măcar o dată pe săptămână, ar rezolva multe probleme: „Mai ales pentru cei care merg la spital, ar fi un mare ajutor”. Doamna declară că aceasta este unica problemă pe care o simt intens în localitate și atunci când este perioada electorală, problema transportului se propune partidelor spre rezolvare.

Alexandrina Bolfun, o tânără de 20 de ani, spune că lipsa transportului complică multe lucruri, mai ales când trebuie să rămână în oraș pentru cumpărături sau alte treburi. „E greu să te trezești devreme și să prinzi singura rută, mai ales că uneori e deja plină”. Ea consideră că transportul către oraș ar face viața de zi cu zi mai ușoară și mai comodă pentru oamenii ce au nevoie mai des de a merge la oraș. Ea muncește la oraș și are transport asigurat, însă alte persoane se descurcă mai greu.

Mariana Patic are 23 de ani, povestește că are nevoie de a pleca la oraș în fiecare săptămână, iar drumul este o provocare constantă. „Noi mergem des la oraș, în special pentru cumpărături sau pentru spital. Dar fără transport public, suntem nevoiți să apelăm la taxi, ceea ce e scump”.

Ea subliniază că problema îi afectează cel mai mult pe vârstnici, care nu își permit mereu un taxi. „Dacă ar fi transport public, ar fi mult mai bine pentru ei, pentru că merg mai des la medic”. Totuși, Mariana crede că lipsa transportului nu este motivul principal pentru care tinerii pleacă din sat: „Nu avem oportunități aici, nici locuri de muncă, nici servicii”.

Deoarece câțiva locuitori au menționat despre ruta de la Lalova, l-am contactat pe șoferul rutei Lalova – Chișinău, Serghei Gîrlea. Am discutat despre  posibilitatea de a circula și în comuna Mincenii de Jos. Acesta ne-a spus că ar fi un lucru ilegal, deoarece el are o rută stabilită și nu are voie să se abată de la ea. Încă un motiv ar fi drumul, deoarece sunt două dealuri, iarna ar fi mult mai greu, dar și periculos. 

Pentru mine nu este complicat, este și bine, deoarece aș avea mai mulți călători, respectiv și venitul crește. Dar în caz de un accident pe acel traseu eu sunt vinovat, transportul este luat, deoarece m-am abătut de la rută, ceea ce, conform Codului Transporturilor Rutiere, este ilegal”, a menționat Serghei. 

Pentru a clarifica problema, ne-am adresat la autoritățile locale, am discutat cu doi dintre consilierii. Ana Banaga, membră a consiliului local, spune că administrația s-a adresat președintelui raionului pentru sprijin, însă nimeni nu s-a arătat interesat să introducă o rută de transport în zonă. Potrivit acesteia, singurul transportator disponibil, cel din Lalova, refuză să traverseze satele comunei, motivând starea proastă a drumurilor. 

„Comunitatea nu poate contribui cu nimic pâna nu găsim persoana care ar dori să deschidă o rută la noi”, declară consiliera.

Consilierul local, Serghei Țărnă explică că o astfel de rută nu este rentabilă: „Șoferul va avea într-o zi 10 oameni, iar 2-3 zile o să aibă câte un om la Rezina, nu-i convenabil”. El afirmă că situația era diferită în trecut, când puțini aveau transport personal, iar acum majoritatea localnicilor dețin mașini. 

„Eu, în calitate de consilier, n-am vorbit pe acest subiect și nici partidul din care fac parte nu a promis nimic”, a adăugat acesta.

Am discutat și cu primarul comunei, Ion Stog, care spune că a fost o încercare de a circula prin sat o rută, însă a eșuat. Oamenii s-au obișnuit deja să aibă transportul său sau taxi.Problema nu este doar lipsa de interes din partea sătenilor, ci și dificultățile birocratice și economice. „Perfectarea actelor necesare pentru rută este costisitoare, iar antreprenorilor nu le convine să investească, mai ales că nu avem o linie directă din sat. Șoferii de la Lalova nu intră, pentru că în unele zile nu au aici niciun pasager.”

Chiar dacă unii localnici susțin că ar dori ca ruta să funcționeze măcar de două ori pe săptămână, primăria nu renunță complet la idee. „Scopul nostru pe viitor este să testăm o rută timp de o lună, să vedem ce rezultate vor fi. Până acum problema a fost starea drumului, dar în proporție de 70-80% ea este rezolvată. Mai avem puțin, și anul acesta ne propunem să mai asfaltăm o porțiune”, a adăugat primarul.

Potrivit ultimelor date statistice, din 2024, comuna Mincenii de Jos din raionul Rezina are un număr de 449 de locuitori.